• الموقع : المجلس الإسلامي العربي .
        • القسم الرئيسي : لغات أخرى .
              • القسم الفرعي : فارسى .
                    • الموضوع : ضرورت بازیابی گفتمان دینی اسلامی سخنرانی علامه سید محمد علی حسینی دبیرکل شورای اسلامی عربی در انجمن علمی بروکسل وابسته به پارلمان اروپا .

ضرورت بازیابی گفتمان دینی اسلامی سخنرانی علامه سید محمد علی حسینی دبیرکل شورای اسلامی عربی در انجمن علمی بروکسل وابسته به پارلمان اروپا


ضرورت بازیابی 
گفتمان دینی اسلامی  

 

 

سخنرانی علامه سید محمد علی حسینی دبیرکل شورای اسلامی عربی

در انجمن علمی بروکسل وابسته به پارلمان اروپا

بسم الله الرحمن الرحيم

 

از شما به خاطر این دعوت ارزشمند سپاسگزاری می کنم. همچنین از تمام برگزارکنندگان و شرکت کنندگان این کنفرانس سپاسگزارم. امیدوارم که خداوند از این تلاش ها خشنود شود و به تمام علاقه مندان و بینندگان کنفرانس، اجر و پاداش عطا فرماید.

عنوان سخنرانی من "ضرورت بازسازی گفتمان دینی اسلامی" است. انتخاب این عنوان، دو دلیل اساسی دارد:

دلیل نخست مربوط به شرایط داخلی و اسلامی است. گروه هایی که امروزه تحت نام اسلام به خشونتگری مشغولند، خطرشان برای مسلمانان از هر خطر خارجی بیشتر است. زیرا این خشونتگران، جنایت های خود را به اسلام نسبت می دهند و با دین الهی بیگانه اند.

نکته مهمتر این است که آنها برایهدف های ضد انسانی خود از آیات قرآن مجید و احادیث پیامبر (ص) و بزرگان اسلام سوء استفاده می کنند، بطوری که مردم ناآگاه تصور می کنند که منبع خشونت طلبی آنها دین اسلام است. این وضعیت مصیبت بزرگی است.

بنابراین امروزه، ما مسلمانان در مقابل این دو اسلام متضاد قرار گرفته ایم. اسلام حقیقی و اسلام تحریف شده. اسلام انسانی و اسلام وحشیاسلام افراطی و اسلام معتدل. اسلام معتدل به بردباری و زندگی مسالمت دعوت می کند، اما اسلام افراطی به خشونت و تکفیر دیگران.

دلیل دوم مربوط به عوامل خارجی است. دشمنان ملت های مسلمان از گروه های خشونتگرا بیشترین استفاده را می برند. این گروه های اسلام نما برای آنها نقش یک شرکت سهامی را دارند و به نفع آنها چهره ای خشن از اسلام به جهانیان نشان می دهند و به فتنه انگیزی و گسترش فرهنگ خشونت و اجبار و تکفیر و قتل های وحشیانه می پردازند. بنابراین در پشت این اعمال تروریستی، اهداف اقتصادی و اطلاعاتی، پروژه های انتخاباتی و برنامه های سیاسی و توسعه طلبانه قرار دارد.

 از همین جا می توان تفاوت و تضاد عظیم میان اسلام انحرافی با اسلام حقیقی و مفاهیم آسمانی آن را مشاهده کرد.  اسلام انحرافی بر اسلحه و مواد منفجره تکیه دارد. مدعیان آن گویی متعلق به عصر ما نیستند زیرا ترویج نفرت می کنند. انسان های بیگناه را می کشند و به آتش می کشند. اما اسلام حقیقی، به خیر و نیکی و صلح و دوستی دعوت می نماید.

آنچه که ما امروز به آن احتیاج داریم گفتمان دینی اسلامی است. این گفتمان دو معنا دارد: یکی اینکه برگرفته از منابع اصیل اسلامی و دانشمندان بزرگ آن است. معنی دیگر آن، رهنمودهای قرآن کریم و روش و گفتار پیامبر (ص) است. این معنی، بخش پایه گفتمان دینی است و مصدر اصلی آن است.

 قرآن کریم همواره مومنین را به پرهیز از خشونت و نفرت، دعوت می کند و به بردباری و گذشت و مسالمت تشویق می نماید.

نمونه هایی از آیات قرآن کریم:

دعوت به صلح:

- و اگر به صلح گراييدند تو نيز بدان گراى و بر خدا توكل نما كه او شنواى داناست. 8:61

عفو و گذشت:

- گذشت كردن شما به تقوا نزديكتر است و در ميان يكديگر بزرگوارى را فراموش مكنيد، زيرا خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد بيناست. 2:237

پرهیز از فساد:

- در زمين پس از اصلاح آن فساد مكنيد. اين رهنمودها اگر مؤمنيد براى شما بهتر است. 8:75

پرهیز از خشونت:

- و آنهايى را كه جز خدا را مى‏ خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى و به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد. اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى‏ دادند آگاه خواهد ساخت. 6:108

مجاز نبودن اجبار در دین:

- در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است. 2:85

- و بگو حق از پروردگارتان رسيده است. پس هر می خواهد ایمان بیاورد و هر كه می خواهد انكار كند. 18:28

مجاز نبودن تکفیر پیروان سایر ادیان:

- كسانى كه ايمان آوردند و كسانى كه يهودى شدند و صابئى‏ ها و مسيحيان و زرتشتيان و كسانى كه شرك ورزيدند البته خدا روز قيامت ميانشان داورى خواهد كرد زيرا خدا بر هر چيزى گواه است. 22:17

رفتار نیک و دوستانه با تمام کسانی که با مسلمانان جنگ نمی کنند:

 - خدا شما را از كسانى كه به خاطر عقیده تان با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‏ اند باز نمى دارد. با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد زيرا خدا دادگران را دوست دارد.

تشویق به گفتگو و مسالمت با دیگران:

- و نيكى با بدى يكسان نيست. بدى را با آنچه بهتر از آن است دفع كن. آنگاه كسى كه ميان تو و او دشمنى است دوستى يكدل مى‏ گردد. 41:34

- با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به  شيوه‏ اى كه نيكوتر است گفتگو نما. در حقيقت پروردگار تو به حال گمراهان و به حال راه‏يافتگان داناتر است. 16:125

پایان

 


  • المصدر : http://www.arabicmajlis.com/subject.php?id=1693
  • تاريخ إضافة الموضوع : 2017 / 01 / 21
  • تاريخ الطباعة : 2024 / 03 / 19